Zeelandbrug

Datum Route Chauffeur

Stege, ter

Bas

Ritinformatie / verslag

LET OP: VERTREK OM 8.00 UUR!! Let op, er zijn toch zomaar 25 leden aan het vertrek, later sluit Jan Kees en kilometers verderop laat broer Daan zich ter hoogte van de Oesterputten van Yerseke door de ploegleiding afzetten. Bij vertrek is de Binnenschelde door de bijna windstilte rimpelloos en zie ik in de verte 1 windmolen in beweging komen.

Naarmate we de Kreekrak naderen komen de voorspellingen op een stevige wind al tot waarheid, de windmolens produceren dan alweer de nodige watts door de aantrekkende westenwind.
Richting Yerseke rijden we een paar kilometer door vallende bladeren maar ondanks de wind rijden we toch in duidelijk zomerse omstandigheden.
Bas Teterings maakt na zijn vakantie vandaag veel en vooral snelle kilometers op kop. Ook Sjel voegt daar weer de nodige inspanning aan toe zodat dit voor mijn gevoel vooral een rit is van jakkeren en uitwaaien. Vlak voordat we de Zeelandbrug oprijden stoppen we even voor een lekke band van Piet van Egeraat (Boszmann....).
Aandachtspuntje voor alle leden: let 's wat meer op elkaar en voorkom dat er 1. een groepje gewoon doorrijdt omdat iemand wat roept 2. een groep staat te wachten en 3 diezelfde groep rijdt vervolgens alweer door voordat degene met pech kans krijgt aan te sluiten. Luister bijvoorbeeld naar de ritkapitein? Blijkt telkens moeilijk.
Bij het oprijden van de Zeelandbrug alweer het volgende punt van aandacht doordat de 2e groep van TC de Markies wordt ingehaald door een groep van het kaliber Heidestoempers die zich in de versmalling van het fietspad de brug op voorbij ons en andere fietsers wringt. Gelukkig dat het aantal tegenliggers op de brug door de straffe wind beperkt bleef. Dus: passeert een andere, veel snellere groep? Laten rijden....
Op het parkeerterrein aan de overkant van de brug tanken we even vers water bij. Rene Koole, vandaag op een mooie nieuwe De Rosa, blijkt lek te hebben en opnieuw is TC de Markies zonder op elkaar te letten in drie groepen gaten naar elkaar aan 't dichtrijden. Nou heb ik daar vooral ook zelf last van doordat ik vandaag wat foto's en video onderweg probeer te maken en dan laat je je wel eens naar achteren afzakken. Terugaansluiten bij een groep die met wind schuin van voren 35 per uur rijdt is dan geen sinecure.....
Zonder problemen rijden we met rugwind een vaartje van tegen de 40 per uur naar de Philipsdam. Bewonderenswaardig blijft Sjel daar 1 tempo op kop rijden, niemand neemt er verder over en zelfs iedereen kan goed in het wiel mee. Op de Krabbenkreekdam is net een ongeval gebeurd. Midden op de weg ligt een scooter, de berijdster ligt plat in de berm met een aantal omstanders die al eerste hulp hebben verleend. Ik informeer of er nog hulp nodig is maar de ambulance is al onderweg en zo rijden we verder. De TC die ons eerder op de Zeelandbrug voorbijsnelde staat even verderop te wachten en later hoor ik dat er van hen ook iemand " slecht" lag in de berm. Hoewel niemand van ons het ongeluk heeft waargenomen lijkt het erop dat deze renner frontaal in botsing is gekomen met de scooter. Opletten?

De finale wordt bij de A ingeluid door Bas en Jan Kees. Ik zit in hun wiel en zie ze zelfs overleggen wat te doen waarna Bas er vervolgens een enorme klap op geeft en met Jan Kees naar voren rijdt. De snelheid gaat dik in de 50 per uur en al snel voel ik mijn benen dermate vollopen dat ik besluit te laten lopen. Sjel wil zich nog laten zakken maar raakt daardoor zelf de aansluiting kwijt. Onderweg is er een vlucht van Jan Kees en Charl, die laatste laat zich terugzakken maar Jan Kees blijft weg en krijgt later nog gezelschap van Rob Naaijkens. Zij rijden naar de streep waar Jan Kees weer een nieuwe overwinning mag bijschrijven. Rob wordt 2e en Charl 3.
Bij de B wint John van Broekhoven dus.......

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer